INTRODUCERE
Comparativ cu alte domenii de politică, implicarea Uniunii Europene (UE) în
combaterea terorismului este un demers relativ recent. În mod obișnuit, statele
europene care s-au confruntat cu amenințări teroriste, precum Marea Britanie,
Italia, Spania și Germania de Vest au soluționat problemele independent. Unul
dintre motivele principale pentru care nu a existat cooperare între statele UE
a fost opinia comună conform căreia fiecare stat se confrunta cu amenințări
diferite, precum Armata Republicană Irlandeză în Marea Britanie, ETA („Națiunea
și Libertatea Basce” - mișcarea separatistă bască) în Spania, Brigăzile Roșii
în Italia, Facțiunea Armata Roșie în Germania. Din punct de vedere formal,
cooperarea UE pe linia combaterii terorismului nu a luat ființă decât după
intrarea în vigoare a Tratatului de la Maastricht din 1993. Acest aspect s-a
schimbat semnificativ imediat după atacurile teroriste de la 11 septembrie
2001. Atacurile reprezintă punctul de referință – „singularitatea” care a dus la
identificarea terorismului, mai ales cel islamist, drept una din cele mai
importante amenințări la adresa securității Uniunii Europene și a statelor
membre (Kaunert și Leonard, 2019). Drept urmare, statele UE au decis să
consolideze semnificativ cooperarea pe linia combaterii terorismului, după cum
s-a văzut din adoptarea, în anii care au urmat, unui numar ridicat de reglementări
ambițioase.
Din păcate, dimensiunea CBRN a politicii UE de combatere a terorismului a
primit cu mult mai puțină atenție. Facem referire la combaterea utilizării
armamentelor chimice, biologice, radiologice și nucleare (CBRN) în scopuri
teroriste. Există argumente conform cărora acest lucru se datorează faptului că
armamentul de tip CBRN este mai puțin utilizat în acțiuni teroriste. După cum
subliniază Newsome și Jarmon (2016: 169), “[pentru]
teroriști, armele de foc și explozivii reprezintă tehnologii familiare, probate,
portabile, ieftine și ușor de utilizat”, în timp ce ”pentru achiziționarea și
utilizarea tehnologiilor CBRN ar fi necesare intenții și abilități noi”. Totuși, la nivelul oficialităților și mediului academic s-a împământenit,
în special după atacurile de la 11 septembrie 2011, opinia că riscul utilizării
mijloacelor CBRN în atentate teroriste este semnificativ. De exemplu, în iunie
2003, un raport al administrației SUA înaintat Consiliului de Securitate al ONU
a subliniat „probabilitatea ridicată” a unui atac CBRN executat de Al-Qaida în
următorii doi ani (Newsome și Jarmon, 2016: 169). Aceste temeri pot fi foarte
bine explicate de o schimbare în narațiunea experților privind natura amenințărilor
teroriste la adresa statelor occidentale. În 1999, Laqueur (1999) susținea, în
cartea sa intitulată Noul terorism,
că specificul terorismului evoluează, îndepărtându-se de la recursul la
violența calculată utilizată în scopuri politice, către fanatism și distrugeri
catastrofale. Aceste aspecte au fost confirmate și de alți experți, care au
avertizat asupra amenințării din partea a ceea ce a ajuns să fie denumit „super
terorism”, „mega terorism” sau „hiper terorism”. Acești termeni au intenționat să
atragă atenția asupra faptului că Occidentul se confruntă cu tipuri noi de
grupări teroriste, percepute ca fiind mai periculoase și mai imprevizibile
decât cele de dinainte (Neumann, 2009: 3). S-a mai presupus că aceste tipuri
noi de amenințări teroriste ar fi foarte interesate să utilizeze armament de
tip CBRN date fiind efectele lor catastrofale și devastatoare.
Deși, contrar previziunilor, Al-Qaida nu a condus, până acum, atentate
teroriste împotriva Occidentului în care să utilizeze armament de tip CBRN,
alți actori politici au făcut-o. Guvernul Federației Ruse, în special, a fost
acuzat de două ori în ultimii ani că s-a aflat în spatele unor planuri de
asasinat cu utilizarea de armament CBRN, în Marea Britanie, care pot fi
considerate drept cazuri de terorism statal. În noiembrie 2006, fostul spion
Litvinenko a fost asasinat prin otrăvire cu plutoniu radioactiv – 210 (BBC
News, 2016), în timp ce în martie 2018, Sergei și Yulia Skripal au fost
otrăviți cu neurotoxina Novichok. Aceștia și-au revenit, în cele din urmă (BBC
News, 2018), dar o altă persoană a decedat în urma expunerii la neurotoxină. Pe
lângă aceasta, statele europene au devenit din ce în ce mai îngrijorate de
posibilitatea ca persoane implicate în conflictul sirian să se reîntoarcă și să
utilizeze arme chimice. Într-adevăr, din 2012 au existat acuzații – unele
dintre ele din partea Organizației pentru Interzicerea Armelor Chimice, aflată
sub egida ONU – conform cărora în Siria au fost utilizate arme chimice,
inclusiv clor, gaz sarin și iperită – gaz muștar pe bază de sulf (New York
Times, 2017, UN News, 2019). În raportul din 2016 referitor la Situația și Tendințele
Terorismului în Uniunea Europeană, Oficiul European de Poliție (EUROPOL) (2016:
8) preciza că „fenomenul indivizilor care călătoresc în scopuri teroriste în
zone de conflict amplifică riscul ca expertiza în domeniul utilizării armelor
chimice să fie transferată în Uniunea Europeană prin revenirea luptătorilor teroriști
străini.” În plus, frecvența apariției subiectelor de discuție referitoare a CBRN
în propaganda teroristă din mediul on-line a fost semnalizată în raportul
privind Situația și Tendințele Terorismului aparținând EUROPOL din 2018 (2018:
14). Este vorba îndeosebi despre faptul că a crescut numărul încărcărilor pe
internet a indicațiilor privind organizarea de atacuri teroriste cu CBRN, la
scară mică. Acestea recomandă, de obicei, utilizarea de chimicale industriale
toxice care sunt disponibile în UE dată fiind natura duală a întrebuințării lor
(Eurpol 2018). Prin urmare, după cum sublinia Comisia Europeană (2017b),
amenințarea pe care o prezintă terorismul CBRN este prioritară pe agenda UE din
ultimii ani deoarece, deși este puțin probabilă, reprezintă un risc cu impact
major. „Chiar și la scară mică, un atac CBRN poate avea un impact semnificativ
asupra societăților și economiilor la adresa cărora sunt îndreptate, având ca
rezultat disfuncționalități semnificative și de durată și răspândind teamă și
incertitudine.” (Comisia Europeană, 2017b: 2)
UE şi terorismul CBRN
Așa cum a fost menționat și anterior, după atacurile de la 11 septembrie
2001 a fost adoptată rapid, de către UE, o „foaie de parcurs” a luptei
împotriva terorismului. Aceasta includea cinci obiective ca elemente de bază a
viitoarei politici UE de combatere a terorismului: cooperarea în domeniile poliție
și justiție, instrumente de drept internațional, măsuri împotriva finanțării
terorismului, securitatea aeriană și coordonarea acțiunilor globale ale UE
(Consiliul Europei, 2001). Cu toate acestea, în cadrul reuniunii de la Ghent a
Consiliului European, din octombrie 2001, abordarea problemei legate de
terorismul CBRN a fost și ea considerată ca fiind o arie importantă de acțiune
a UE. Aceasta a avut ca rezultat adoptarea unor politici esențiale în următorii
ani, în special „Programul pentru îmbunătățirea cooperării în Uniunea Europeană
pentru prevenirea și limitarea consecințelor amenințărilor teroriste CBRN”, din
2002 (Consiliul Uniunii Europene, 2002), „Strategia UE împotriva proliferării
Armelor de Distrugere în Masă” din 2003 (Consiliul Uniunii Europene, 2003) și
„Programul UE de solidaritate privind consecințele atacurilor și amenințărilor
teroriste (Programul CBRN revizuit și îmbunătățit)” (Consiliul Uniunii
Europene, 2004b). Decizia-Cadru a Consiliului din 13 iunie 2002 privind
combaterea terorismului stipulează la rândul său, în Articolul 1, că „fabricarea, posesia, achiziționarea,
transportul, furnizarea sau utilizarea de arme de foc, de explozibili, de arme
nucleare, biologice și chimice, precum și cercetarea și dezvoltarea de arme
biologice și chimice sunt considerate infracțiuni teroriste”. În plus, Strategia
UE de Combatere a Terorismului care a fost adoptată în 2005 subliniază
importanța „[cooperării] cu parteneri și organizații internaționale în domeniul
[…] neproliferării materialelor CBRN […] precum și [asigurarea] asistenței
tehnice și securității, cu precădere în state terțe”
(Consiliul Uniunii Europene, 2005: 11).
Un prim „Plan de
Acțiune al UE privind CBRN” care să consolideze securitatea CBRN în UE a fost
adoptat în 2009 (Consiliul Uniunii Europene, 2009). Este evident încă de la
începutul acestui document că temerile privind posibila achiziționare de
materiale CBRN de către grupări terorist au jucat un rol esențial în dezvoltarea
acestui Plan de acțiune (Consiliul Uniunii Europene, 2009: 2). Acesta a definit
„scopul general al noii politici CBRN” ca urmărind „[diminuarea] amenințărilor
și pagubelor rezultate în urma atacurilor CBRN asupra cetățenilor Uniunii
Europene prin intermediul unui Plan de acțiune CBRN prioritar și coerent care
implică toți actorii cu relevanță, inclusiv reprezentanți ai sectorului
industrial” (Comisia Comunității Europene, 2009: 2). Planul de acțiune, care
cuprinde mai bine de 100 de măsuri, pune accent pe trei obiective: prevenirea,
identificarea, pregătirea și răspunsul. Prevenirea se axează pe identificarea
materialelor cu risc CBRN și pe asigurarea controlului și securității acestor
materiale și a locurilor în care sunt depozitate. Identificarea se referă la
importanța capacității de a detecta materialele CBRN, ceea ce este esențial
pentru activitățile de prevenire și răspuns. În final, pregătirea și răspunsul
acoperă o arie largă de problematici legate de răspunsul și recuperarea în urma
incidentelor CBRN, cum ar fi: planificarea pentru urgențe, fluxuri de
informații, instrumente de modelare și capacitate de investigare. Adoptarea
acestui Plan de acțiune a dus la câteva realizări, inclusiv adoptarea a trei
liste UE de substanțe cu risc ridicat (materiale chimice, biologice, radioactive
și nucleare) și dezvoltarea, la nivelul UE, a segmentului de cooperare și
pregătire pe tematici referitoare la problematica CBRN (Consiliul Uniunii
Europene, 2014: 36).
Au fost înregistrate progrese noi
atunci când, pe baza unui raport din 2012, Comisia Europeană a publicat, în
2017, o Comunicare referitoare la Planul de acțiune privind îmbunătățirea nivelului de pregătire împotriva
riscurilor de securitate chimică, biologică, radiologică și nucleară (Comisia Europeană, 2017b). Partea introductivă a documentului, care este
intitulată „amenințarea în continuă evoluție” (Comisia Europeană, 2017b: 2),
evidențiază clar faptul că temerile privind terorismul au fost sursa principală
a motivației pentru intensificarea cooperării, la nivelul UE, împotriva riscurilor
CBRN. Comisia Europeană subliniază faptul că „există indicații credibile care sugerează că
grupările teroriste ar putea avea intenția să achiziționeze materiale sau arme
CBRN și că lucrează la dezvoltarea cunoștințelor și capacităţii de a le folosi” (Comisia Europeană, 2017b: 2). În acest context, planul de acțiune – pe
care statele membre UE au fost îndemnate să-l implementeze în totalitate până
la finele anului 2019 (Comisia Europeană, 2018a: 4) – pune accent pe patru
obiective: „(1) reducerea
accesibilității materialelor CBRN; (2) asigurarea unei pregătiri mai temeinice
în ceea ce privește incidentele de securitate CBRN și răspunsul la acestea; (3)
stabilirea unor legături interne-externe mai puternice în domeniul securității
CBRN cu principalii parteneri europeni regionali și internaționali ai UE; și
(4) îmbunătățirea cunoștințelor în materie de riscuri CBRN.”
În plus, după cum a fost precizat anterior, în ultimii ani a fost acordată o atenție aparte problematicii atacurilor teroriste cu arme chimice. Drept rezultat, a fost agreată o listă cuprinzând substanțele chimice periculoase, la nivelul experților aparținând Comisiei Europene și statelor membre, și a fost consolidată cooperarea cu sectorul privat, în special pentru identificarea substanțelor periculoase și reducerea accesului teroriștilor la acestea (Comisia Europeană 2018a: 14 ). În acest context, Uniunea Europeană a adoptat Regulamentul (UE) 2018/1542 care pune în aplicare măsuri restrictive împotriva proliferării și utilizării armelor chimice. Acest instrument permite UE „să adopte sancțiuni, constând în restricții de călătorie și înghețarea activelor persoanelor și entităților implicate în fabricarea și utilizarea armelor chimice, indiferent de naționalitate și loc de provenință” (Comisia Europeană, 2018a: 14). În acest fel s-au înregistrat progrese semnificative privind cooperarea UE în contracararea amenințărilor cu armament CBRN, inclusiv utilizarea potențială a acestora de către teroriști. Totuși, mai există câteva provocări, cum ar fi nevoia identificării unui set mai redus de priorități și importanța asigurării unor cooperări mai intense între actorii implicați. Următoarea secțiune analizează în detaliu unul din instrumentele de bază utilizat de UE în combaterea amenințărilor CBNR, adică Mecanismul Consolidat de Protecție Civilă al Uniunii Europene, care este „piatra de temelie” a sistemului UE de răspuns la situații de criză.
CONCLUZIE
Acest articol își propune să analizeze amenințarea teroristă CBRN cu care
se confruntă statele din Uniunea Europeană și modul în care UE a ales să
abordeze problema până la acest moment. Subiectul merită analizat, deoarece
literatura referitoare la politicile UE privind combaterea terorismului a tins
să neglijeze această dimensiune a cooperării europene cu privire la combaterea
terorismului. Iar asta pune probleme, deoarece există
temeri tot mai mari, în special după atacurile teroriste de la 11 septembrie
2001, că grupări teroriste ar putea utiliza armament CBRN. Recent, o serie de observatori
au devenit deosebit de îngrijorați de posibilitatea revenirii în Europa a unor luptători
străini care dețin cunoștințele sau materialele necesare conducerii de atacuri
teroriste cu arme chimice, mai ales în condițiile în care au existat acuzații
grave privind utilizarea acestora în conflictul din Siria. Deși posibilitatea
ca un atac terorist cu arme chimice să aiba loc, mai ales după evenimentele de
la 11 septembrie 2001, este conștientizată mai bine, probabilitatea acestora
loc este relativ redusă, ceea ce înseamnă că pregătirea pentru alte tipuri de
crize trebuie să aibă întâietate. Unii actori, precum Comisia Europeană, au
trebuit să le reamintească periodic statelor membre nevoia de a aloca prioritate
și amenințărilor de tipul CBRN, având în vedere că impactul acestora poate fi foarte
sever și de durată. Cum UE și statele membre nu au fost nevoite să facă față unui
atac terorist cu armament CBRN, nu pot fi emise concluzii referitoare la nivelul
de pregătire și capacitățile de răspuns în cazul unui astfel de eveniment cu potențiale
consecințe devastatoare.
BBC
News (2016) ‘Alexander Litvinenko: Profile of murdered Russian spy’ (Profilul
unui spion ucis), 21 ianuarie 2016. https://www.bbc.co.uk/news/uk-19647226 (accesat la 8 ianuarie 2018).
BBC
News (2018) ‘Russian spy: What happened to Sergei and Yulia Skripal?’ (Spionul
rus: Ce s-a întâmplat cu Sergei și Yulia Skripal?). https://www.bbc.co.uk/news/uk-43643025 (accesat la 2 ianuarie 2018).
Comisia Comunităţilor Europene (2009) ‘Comunicare a Comisiei CĂTRE Parlamentul European
și către Consiliu privind consolidarea securității chimice, biologice,
radiologice și nucleare în Uniunea Europeană – un Plan de acțiune al Uniunii
Europene în domeniul CBRN’, COM(2009) 273, 24 iunie 2009, Bruxelles:
Comisia Comunităţilor Europene.
Consiliul Uniunii Euopene (2002)
‘Adoptarea unui program pentru îmbunătățirea cooperării în Uniunea Europeană
pentru prevenirea și limitarea consecințelor amenințărilor teroriste CRBN, Doc.
14627/02, 21 noirmbrie 2002, Bruxelles: Consiliul Uniunii Europene.
Consiliul Uniunii Europene (2003)
‘Lupta împotriva proliferării
armelor de distrugere în masă - strategia Uniunii Europene împotriva proliferării
armelor de distrugere în masă’, Doc. 15708/03, 10 decembrie
2003, Bruxelles: Consiliul Uniunii Europene.
Consiliul Uniunii Europene (2004a)
‘Planul de acțiune al UE pentru combaterea terorismului’, Doc. 10586/04. Bruxelles:
Consiliul Uniunii Europene.
Consiliul Uniunii Europene (2004b)
‘Programul de solidaritate al UE privind consecințele amenințărilor și
atacurilor teroriste (Programul CBRN revizuit și îmbunătățit) Adoptat prin,
Doc. 15480/04, 1 Decembrie 2004, Bruxelles: Consiliul Uniunii Europene.
Consiliul Uniunii Europene (2005)
‘Strategia Uniunii Europene privind Combaterea Terorismului’, Doc. 14469/4/05,
Bruxelles: Consiliul Uniunii Europene.
Consiliul Uniunii Europene (2009)
‘Concluziile Consiliului referitoare la consolidarea securității chimice,
biologice, radiologice și nucleare (CBRN) a Uniunii Europene – Plan de acțiune
CBRN al Uniunii Europene’, Doc. 15505/1/09 REV 1, 12 Noiembrie 2009, Bruxelles:
Consiliul Uniunii Europene.
Consiliul Uniunii Europene (2014)
‘Raport privind implementarea strategiei UE de combatere a terorismului’, Doc.
13971/14, 10 Octombrie 2014, Bruxelles: Consiliul Uniunii Europene.
Comisia Europeană (2017b) ‘Comunicat din partea Comisiei către Parlamentul
European, Consiliului, Comitetului Economic și Social European și Comitetului
Regiunilor: ‘Plan de
acțiune privind îmbunătățirea nivelului de pregătire împotriva riscurilor de
siguranță chimică, biologică, radiologică și nucleară’, COM(2017) 610, 18 Octombrie 2017, Bruxelles: Comisia
Europeană.
Comisia Europeană (2018a) ‘Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European și
Consiliu al șaptesprezecelea raport privind progresele înregistrate către o
uniune a securității efectivă și reală’, COM(2018) 845, 11 Decembrie 2018, Strasbourg: Comisia Europeană.
Consiliul Europei (2001) ‘Planul
de combatere a terorismului’, Doc. SN 4019/01, Bruxelles: Consiliul European.
Europol (2016) ‘Raportul Uniunii
Europene privind situația și tendințele terorismului 2016’ (TE-SAT), Haga:
Europol.
Europol (2018) ‘Raportul Uniunii
Europene privind situația și tendințele terorismului 2018’ (TE-SAT), Haga:
Europol.
Kaunert, C. (2010) European Internal Security: Towards Supranational
Governance in the Area of Freedom, Security and Justice? (Securitatea
internă a Europei: către guvernarea supranațională în domeniul libertății,
securității și justiției) Manchester: Manchester University Press.
Kaunert, C. and Léonard, S. (2019)
‘The Collective Securitisation of Terrorism in the European Union’ (Securizarea
colectivă a terorismului în Uniunea Europeană), West European Politics, 42(2) 261-277.
Laqueur, W. (1999) The New Terrorism: Fanaticism and the Arms
of Mass Destruction. (Noul terorism: fanatismul și armele de distrugere în
masă) Oxford: Oxford University Press.
Neumann, P.R. (2009) Old & New Terrorism. Cambridge:
Polity.
Newsome, B.O. and Jarmon, J.A.
(2016) A Practical Introduction to
Homeland Security and Emergency Management: From Home to Abroad
(Introducere în securitatea națională și managementul crizelor: național și în
străinătate), Thousand Oaks, CA: CQ Press.
The New York
Times (2017) ‘Australia Details “Sophisticated” Plot by ISIS to Take Down
Plane’, 4 august 2017 (Detalii din Australia – complotul „sofisticat” al ISIS).
https://www.nytimes.com/2017/08/04/world/australia/sydney-airport-terror-plot-isis.html (accesat la 10 ianuarie 2019).
UN News (2019)
‘Security Council discusses chemical weapons use in Syria following latest
global watchdog report’ (Consiliul de Securitate al ONU discută despre
utilizarea armelor chimice în Siria în urma celui mai recent raport întocmit în
urma analizării situației din teren), 6 martie 2019. https://news.un.org/en/story/2019/03/1034201 (accesat
la 10 martie 2019).