Președintele
Republicii Moldova, Igor Dodon (stânga) și Premierul Maia Sandu, al cărei
guvern a fost demis prin moțiune de cenzură la 12 noiembrie 2019 (sursa
Reuters)
La data de 12 noiembrie a.c., Partidul
Socialist al președintelui Republicii Moldova, Igor Dodon s-a aliat cu Partidul
Democrat (al cărui lider a fost oligarhul Vladimir Plahotniuc, în prezent căutat
internațional) aflat în opoziție, pentru a demite, prin moțiune de cenzură, blocul
„ACUM” condus de Premierul Maia Sandu. (EDM, 12 noiembrie 2019) Socialiștii și
Democrații au obținut o majoritate de 63 de voturi din cele 101 din Parlament.
Blocul „ACUM” deține 26 de membri în Parlament. (Moldpres, 12 noiembrie 2019)
Mișcarea Socialiștilor a grăbit colapsul
coaliției largi de guvernare care a preluat puterea de la Plahotniuc în iunie
a.c. Formată din Socialiștii rusofili și din blocul „ACUM” de orientare
occidentală (36 de membri și respectiv 26 de membri în Parlament), această
coaliție s-a angajat la un test de guvernare comună din partea unor actori opuși
din punct de vedere politic și cultural. Un astfel de experiment nu a avut
precedent într-o Moldovă fragmentată, și nici măcar în întreaga Europă contemporană.
Scopul declarat al coaliției nu a
fost de a supraviețui pur și simplu (cum se întâmplă de multe ori în cazul
coalițiilor pluripartide), ci de a reforma guvernarea, economia și relațiile
externe ale Republicii Moldova, care se aflau sub controlul grupurilor de
interese mascate sub forma unor partide politice - cel mai recent și complet
fiind cel al lui Vladimir Plahotniuc. Acordul intern al coaliției includea promisiunea
de a nu exploata chestiuni legate de identitatea națională și politică externă pentru
scopuri partizane („de-geo-politizarea” politicii interne). Acest consens s-a resimțit
într-o politică externă echilibrată, bazată pe respectarea Acordului de
Asociere Republica Moldova-Uniunea Europeană, concomitent cu normalizarea
relațiilor comerciale cu Federația Rusă. (EDM, 21, 26, 27 iunie, 7, 8 august
2019)
La patru luni de la schimbarea
regimului, însă, Socialiștii lui Dodon și-au dezvăluit intențiile de a prelua poziții
cheie în sistemele judiciar și de urmărire penală, înlocuind persoanele
desemnate de Plahotniuc la conducere. Astfel, un deputat socialist a devenit
Președintele Curții Constituționale, iar unul dintre consilierii președintelui
Dodon a devenit Directorul Centrului Național Anticorupție. Lucrând cu un
Centru Național al Audio-Vizualului având angajații numiți de Plahotniuc și
ne-epurat, Socialiștii au obținut licențe noi pentru mass media afiliate partidului,
inclusiv un canal de televiziune care să retransmită canalul rus Channel One TV (foarte apreciat în
Republica Moldova, redifuzat anterior de trustul media al lui Plahotniuc)
(Newsmaker, 1-12 noiembrie 2019)
Aceste demersuri au intrat în
coliziune cu agenda blocului „ACUM” care avea în vedere eliberarea sistemelor
judiciar și de urmărire penală, precum și a agențiilor de reglementare a pieței,
de sub influența politică. Inițial Socialiștii au fost de acord cu această
agendă a coaliției, care a acordat prioritate de-oligarhizării - în declarația politică din iunie și în acordul
detaliat din septembrie. Cu toate acestea, la nivelul lunii octombrie,
Socialiștii păreau că preiau sistemul „moștenit” de la Plahotniuc - lucrând cu
o parte din rămășițele acestuia - în loc să colaboreze cu guvernul condus de blocul
„ACUM” pentru a eradica acest sistem.
Concomitent, Partidul Socialist a
solicitat două portofolii ministeriale din cabinetul Maia Sandu (format aproape
în întregime din miniștri aparținând „ACUM”). Această preluare trebuia să aibă
loc imediat. La 3 noiembrie a.c., Ion Ceban a câștigat neașteptat alegerile
locale de la Chișinău, învingându-l pe contracandidatul său Andrei Năstase (blocul
„ACUM”). (IPN, 18 octombrie-4 noiembrie 2019)
La toate acele câștiguri ale Partidului
Socialist s-au adăugat îngrijorări anterioare (neconfirmate până la acest
moment) conform cărora președintele Dodon a pus Serviciul de Informații și
Securitate al Republicii Moldova sub controlul său personal. Tendințele indicau,
în ansamblu, faptul că Partidul Socialist acumula rapid putere și influență în
detrimentul partenerului său de coaliție.
Văzând aceste regrese, partizanii fermi
ai unirii cu România (un grup restrâns dar vehement atât din interiorul blocului
„ACUM”, cât și din afara acestuia) au părăsit partidul și s-au întors împotriva
liderilor săi. “Unioniștii” duri au protestat dintotdeauna împotriva acestei
coaliții de guvernământ, iar nervozitatea acestora împotriva liderilor „ACUM” a
afectat poziția blocului față de Socialiști în cadrul coaliției largi (Ziarul
Național, Deschide.md, passim).
Aceste mișcări complexe au
determinat câțiva membri cheie ai Blocului „ACUM” să ia în calcul părăsirea
partidului, în următoarele câteva luni, în cazul în care Socialiștii nu se
puneau de acord în privința agendei de „de-oligarhizare”. Temerile privind
faptul că președintele Dodon se transforma într-un „al doilea Plahotniuc” erau,
totuși, exagerate sau cel puțin premature și, oricum, puteau fi abordate în
cadrul discuțiilor formale dintre acesta, guvern și misiunile diplomatice de la
Chișinău aparținând Uniuii Europene și SUA.
Guvernul Maia Sandu a încercat,
totuși, să găsească o soluție la toate aceste probleme printr-un test decisiv pe
tema selecționării noului procuror general. Procuratura Generală a Republicii
Moldova a fost cheia principală a capturării statului de către Plahotniuc,
fiind deci larg percepută drept predispusă la recidivă, în cazul în care nu îi erau
asigurate pe deplin independența și neutralitatea politică. Competiția deschisă
organizată de guvern pentru o listă restrânsă de candidați la postul de
procuror general a fost, însă, sabotată de membrul socialist al comisiei de
examinare, care a acordat note fie grotesc de mari, fie ridicol de mici
candidaților, în funcție de afilierea politică a acestora. Având ca model
recent compromiterea concursului pentru funcția de președinte al Curții
Constituționale a Republicii Moldova (preluată de un politician socialist -
vezi mai sus), guvernul condus de Maia Sandu a refuzat organizarea unui nou
concurs pentru poziția de procuror general. În schimb, guvernul a inițiat
demersuri privind modificarea legii și a înaintat propria listă de candidați,
ca parte a unui proces în trei etape, prin care desemnarea persoanei care să
ocupe funcția revine șefului statului. (noi.md, 28 octombrie-12 noiembrie 2019)
Mișcarea unilaterală adoptată de
guvern a avut ca bază o prevedere constituțională prin care o ordonanță de
guvern poate fi pusă în aplicare fără acordul Parlamentului dacă nu este
anulată de Parlament în termen de 72 de ore printr-o moțiune de cenzură la
adresa guvernului. Partidul Socialist a profitat de această ocazie și a
dizolvat guvernul condus de blocul „ACUM”, cu ajutorul Partidului Democrat
lăsat moștenire de Plahotniuc (vezi mai sus), cu prețul scoaterii din izolare
și readucerii în prim planul politic a acestuia din urmă.
Guvernul nu a consultat misiunile diplomatice
occidentale de la Chișinău, înainte să întreprindă acest demers riscant.
Misiunile diplomatice ale SUA, UE, Germaniei și României și-au manifestat
dorința - explicită sau implicită - ca această coaliție de guvernare să se
mențină. Ambasadorii UE și SUA au organizat o serie de întrevederi, atât comune
cât și individuale, cu Dodon, Sandu și alți lideri ai Partidului Socialist și
al blocului „ACUM”, căutând să medieze o soluție care să asigure continuitatea
coaliției.
Președintele Dodon este arbitrul
incontestabil al tuturor scenariilor ce vor urma, multe dintre acestea fiind
analizate la acest moment. În oricare din aceste scenarii este plauzibilă o creștere
suplimentară a puterii de facto a
președintelui.
Colapsul coaliției de guvernământ nu
a fost nici predeterminat, nici previzibil ca un rezultat iminent. În ciuda
creșterii puterii politice a partidului Socialist, în detrimentul partenerilor
săi din coaliție, au existat dovezi care au indicat supraviețuirea acesteia.
Neînțelegerile de la nivelurile înalte ale coaliției nu au penetrat la nivel
local. Alegerile locale organizate odată la patru ani, din 20 octombrie și 3
noiembrie a.c. au fost cele mai corecte de ani de zile și au adus victorii
majore blocului „ACUM”, care a ajuns din urmă Partidul Socialist la votul de
ansamblu pentru funcțiile de primari și consilieri locali. Cele două puteri
politice s-au pus de acord în prealabil să nu fie agresive pe durata campaniei,
să-și sprijine candidații reciproc în al doilea tur de scrutin din 3 noiembrie și
să formeze coaliții la nivelul județelor și consiliilor municipale urmând
modelul coaliției centrale. În timp ce Năstase din blocul „ACUM” a încălcat
aceste acorduri în cursa pentru primar al Chișinăului (vezi mai sus) și „ACUM” a
trecut cu vederea această încălcare (pentru a nu deranja „unioniștii”),
câștigătorul, Ceban nu a răspuns cu aceeași monedă și a oferit formarea unei
coaliții cu blocul din Consiliul Municipal Chișinău.
Uitându-ne la ceea ce a rămas din coaliție, câștigătorii și învinșii clar urmează să fie determinați. Categoria învinșilor pare să fie cea mai mare, deocamdată.
Publicat în Eurasia Daily Monitor Volumul: 16, Ediția: 159 din 13 noiembrie 2019