La 5 noiembrie a.c. autorităţile de la Teheran au anunţat punerea în execuţie
a celei de a patra faze a renunţării sale la angajamentele restrictive asumate
prin faimosul „Acord 5+1”, cunoscut şi sub denumirea de „Joint Comprehensive
Plan Of Action - JCPOA”. Măsura a produs emoţii şi îngrijorare deşi, după
retragerea (la 8 mai 2018) unilaterală a Statelor Unite din calitatea de
cosemnatar al acordului şi pe fondul sancţiunilor economice aplicate de către
Administrația Trump, regimul iranian îşi făcuse cunoscută intenţia de a
renunţa, în faze succesive, la angajamentele şi obligaţiile asumate prin
documentul în cauză. Această ultimă decizie a regimului islamic iranian s-a
concretizat prin repunerea în funcţiune a instalaţiilor de îmbogăţire a
uraniului şi repornirea reactorului atomic subteran de la Fordo, proiectat
pentru producţia de uraniu îmbogăţit.
Acordul JCPOA a fost semnat la Viena, la data de 14 iulie 2015, de către
Iran pe de o parte şi de către Statele Unite, Franţa, Marea Britanie, Rusia şi
Germania (de unde şi denumirea comună de „Acordul 5+1”) pe de altă parte. A
fost validat la 20 iulie 2015, prin rezoluţia 22319 a Consiliului de
Securitate. Între altele, documentul stipula următoarele:
- reducerea de la două la un singur reactor de îmbogăţire a uraniului şi
scăderea numărului de centrifuge necesare acestui proces de la 21.000 la 5.060;
- nivelul de îmbogăţire a combustibilului nuclear scade de la 20% la 3,67%,
cu mult inferior nivelului de 90% necesar pentru producerea unei arme atomice;
- stocul de uraniu îmbogăţit de care Iranul are dreptul să dispună se
limitează la 300 kilograme, cu nivel de îmbogăţire de 3,67%, în comparaţie cu
rezervele anterioare de câteva tone de uraniu cu grad de îmbogățire de 5% şi de
cîteva sute de kilograme de uraniu îmbogăţit până la 20%.
Reactorul nuclear Arak, centrifuge de
îmbogăţire
Prin trecerea la o nouă fază a dezangajării iraniene în raport cu prevederile
Acordului „5+1” se consfinţește realitatea că din litera şi spiritul
documentului internaţional nu a mai rămas în vigoare decât o singură prevedere
şi anume aceea referitoare la desfăşurarea, în continuare, a misiunilor de
inspecţie ale Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică. Preocupările
iraniene în domeniul nuclear revin la punctul de plecare premergător negocierii
şi convenirii acordului JCPOA. Iar menţinerea, în continuare, a misiunilor de
inspecţie ale Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică nu reprezintă
decât un mijloc de butaforie menit să dovedească „bunele intenţii pașnice”.
Cine este responsabil pentru situaţia la care s-a ajuns în prezent după ce,
iniţial, părţile semnatare în primul rând şi comunitatea internaţională au
salutat cu entuziasm victoria diplomatică prin care se bara drumul periculos
către ameninţarea unei posibile catastrofe globale?
Responsabilitatea cea mai consistentă revine administraţiei Donald Trump şi
politicii obsesive de dez-obamizare generală, pe plan intern şi extern, a
politicilor americane. Retragerea unilaterală din JCPOA a fost determinată nu
de iminenţa unei ameninţări existenţiale din partea regimului islamist de la
Teheran, ci de decizia lui Donald Trump de a şterge orice urmă şi orice memorie
- bună sau discutabilă - a administraţiei Barack Obama şi a cronicii istoriei
americane contemporane.
De cealaltă parte, Iranul nu este mai puţin exonerat de responsabilitatea
reacţiilor orgolioase, nu de puţine ori infracţionale prin raportare la
nerespectarea angajamentelor asumate printr-un acord convenit alături de
comunitatea internaţională, în general, şi de cele cinci mari puteri ale
ordinii mondiale şi membre - cu excepţia Germaniei - ale Consiliului de
Securitate al ONU.
Noua escaladă iraniană nu este surprinzătoare, în măsura în care ea are loc
la expirarea răgazului de 60 de zile acordat, public, de către Teheran, pentru
ca puterile occidentale europene plus Federaţia Rusă şi China să identifice căi
de contracarare, prin ocolire, a sancţiunilor economice şi financiare impuse de
administraţia Trump. Un respiro temporal în care nu s-a întâmplat nimic, cosemnatarii
„acordului nuclear” invocaţi limitându-se la a-şi exprima repetitiv „îngrijorarea”
şi apelurile la „reţinere” şi la „raţiune”.
Si vis pacem...
Atât Administraţia Donald Trump, cât şi ulemalele şi mollahii de pe malul
estic al Golfului conduşi de ghidul suprem Ali Khamenei sunt angajați cu
ardoare la o retorică în care, negând că ar dori să se ajungă la confruntare
armată care ar arunca întregul Orient Mijlociu într-un spaţiu al haosului şi o
parte şi cealaltă nu contenesc pregătirile înfrigurate pentru război. Motivele
unui asemenea conflict ireductibil sunt cunoscute şi nu ne referim la ele decât
în treacăt, dat fiind că, în definitiv, un asemenea discurs este expresia unei atitudini
de prea multe ori repetată, inclusiv atunci când scopurile urmărite au avut,
vizibil sau nu, o legătură directă cu arealul Orientului Mijlociu.
În momentul de faţă, Iranul este înconjurat de 45 de baze şi amplasamente
militare americane distribuite pe o suprafață care include Turcia, Peninsula
Arabă, până în estul asiatic, în Afghanistan, Kârgâstan și Pakistan și deservite
de câteva sute de mii de soldaţi.
Statele Unite mizează pe tactica „presiunii maxime” asupra unui Iran care
se vede confruntat cu ascensiunea unui curent anti-iranian şi anti-șiit în aria
sa de „spaţiu vital”. Acest spațiu este reprezentat fie de Irak, Liban, Siria
şi Yemen, fie de marile mişcări protestatare din care nu lipsesc sloganurile
ostile „hegemoniei persane” sau în care, ca în cazul Yemenului, războiul prin
interpuşi pare a se apropia de o soluţionare politică. În ce îi privește, decidenţii
de la Teheran recurg la un război de uzură şi temporizare în speranţa că
actuala administraţie de la Washington va pleca, fie ca urmare a presiunilor
anti-Trump exercitate de republicanii din Congres, fie prin alegerile
prezidenţiale de anul viitor.
*
Actualele tensiuni ascensionale între hiperputerea americană şi Republica
Islamică a Iranului pot fi considerate, deocamdată, ca fiind manifestarea unei
crize în domeniul politicii externe şi al diplomaţiei. Dar, nesoluţionată şi
scăpată de sub control, o asemenea „criză externă” are potenţialul de a evolua
vertiginos către o „criză internaţională” care ar supune unui sever examen atât
sistemul global de relaţii, cât şi rezilienţa unui modus operandi american supus
deja judecăţilor critice atât din partea adversarilor, cât şi din partea partenerilor
unei Americi care îşi supralicitează cu acribie virtuţile de promordialitate
absolutistă.