Un preambul
În istoria sa modernă marcată, cu deosebire, de Acordurile Sykes-Picot din
1916, prin care Marea Britanie şi Franţa îşi împărţeau între ele vilaietele şi
provinciile otomane ale Orientului Mijlociu, apoi, în 1947, de faimoasa „Rezoluţie
de Partaj” prin care ONU împărţea Palestina istorică în două entităţi separate -
evreiească şi arabă palestiniană - urmată, un an mai târziu, în mai 1948, de
apariţia statului Israel pe harta regională a Orientului Mijlociu, această
zbuciumată parte a geografiei politice globale a cunoscut prea puţine şi
efemere momente de pace. Stufoase, complexe şi, de cele mai multe ori violente,
litigiile care au umbrit evoluţia Orientului Mijlociu au angrenat combinaţii complicate
de succesiuni ale actorilor implicaţi, fără ca aceasta să schimbe semnificativ
esenţa şi mizele conflictului însuşi. Cu toate acestea, au generat o continuă
şi variată succesiune de alianţe mai mult sau mai puţin durabile, fie între
actorii regionali, fie între aceștia şi una sau alta dintre marile puteri ale
lumii postbelice şi Războiului Rece, fie, mai rar, între acestea din urmă. Alianţele
continuă să apară şi să dispară şi în zilele noastre, construite fiind pe
aceleaşi principii perene ale intereselor mercantile precum şi pe temeliile
conjuncturii, ale clientelismului, ale ignorării sau supralicitării
deformatoare ale codului impus de litera şi spiritul dreptului şi justiţiei
internaţionale. Un asemenea fenomen al apariţiei şi dispariţiei alianţelor,
parteneriatelor, axelor, blocurilor a cunoscut şi cunoaşte o amplificare
accelerată sub impulsul a cel puţin trei factori majori. Aceștia sunt:
încheierea Războiului Rece şi prăbuşirea „Cortinei de Fier” dintre Est şi Vest,
atentatele teroriste de la 11 septembrie şi războaiele care i-au succedat,
explozia fenomenului jihadist terorist islamic cu dimensiuni globale şi
aşa-numita „Primăvară arabă”, cu întreg cortegiul dezamăgirilor în care aceasta
a eşuat.
Raporturile fluctuante de forţe şi alte numeroase rivalităţi şi calcule
geostrategice centrifuge, cu toate războaiele şi confruntările hibride, sau
prin interpuşi, au adus pe fronturile de luptă militare, economice, comerciale,
energetice și/sau politice noi actori şi realinieri care trasează actuala
configuraţie a reliefului politic şi strategic al Orientului Mijlociu.
1. „Alianţa" sau „axa” care aduce alături Federaţia Rusă, Turcia şi Iran.
Aceste țări nu sunt părţi propriu-zise ale Orientului Mijlociu,
fiecare în parte are priorităţi şi interese diferite dacă nu chiar divergenţe, însă
au în comun autoimpunerea ca puteri decidente în ceea ce priveşte spinoasele
dosare conflictuale ale acestei regiuni geopolitice. Un obiectiv comun este
războiul civil sirian, care a devenit elementul de coeziune impus de evoluţii
conjuncturale. În pofida paşilor pozitivi realizaţi până acum în direcţia unei
soluţionări a chestiunii siriene, această axă a fost şi continuă să fie una
problematică şi ambiguă. Chiar dacă Rusia şi Iranul îşi pot justifica
intervenţia în Siria prin faptul că aceasta a fost cerută de către regimul de
la Damasc, realitatea arată, tot mai frecvent, că, în ce o privește, Rusia nu
este dispusă să accepte perspectiva unui scenariu în care, după pacificarea
Siriei, pe teritoriul acesteia sunt menținute forțe străine (turceşti, iraniene
şi occidentale). În acelaşi timp, preşedintele Vladimir Putin este interesat de
menţinerea unor relaţii funcţionale cu Israelul, stat aflat într-o profundă ostilitate
cu Turcia şi Iran. Dar liderul de la Kremlin nu se distanţează nici în acest caz
de pragmatismul dovedit până în prezent. Din acest punct de vedere, este
interesant de menţionat că el a dat de înţeles atât lui Benjamin Netanyahu, cât
şi lui Donald Trump, că Rusia este dispusă să determine o retragere a prezenţei
iraniene din Siria, cu condiţia să se tragă definitiv cortina asupra
conflictului ucrainean şi, în plus, decidenţii de la Tel-Aviv şi Washington să
accepte o deblocare onorabilă a procesului de negociere cu Autoritatea Națională
Palestiniană. În atare conjuncturi, se poate spune că „alianţa” dintre cele
trei foste puteri imperiale rămâne nu numai problematică şi confuză, ci şi
îndoielnică, din perspectiva durabilităţii.
2. Asistăm, în
prezent, la un proces discret de
apropiere între statele arabe din Golf (mai puţin Qatar) şi
Israel, având ca ţintă contracararea ambiţiilor regionale ale
regimului teocratic din Teheran. Premierul Benjamin Netanyahu a efectuat, deja,
o vizită oficială în Sultanatul Oman, în vreme ce Israelul întreţine contacte
concrete şi punctuale, politice, militare, comerciale şi în alte domenii cu
regatul Bahrein şi Emiratele Arabe Unite. Chiar și monarhia de la Riad, prin
vocea prinţului moştenitor Mohammad Bin Salman, şi-a intensificat declaraţiile
favorizând o apropiere strategică, militară şi informativă anti-iraniană cu
statul evreu.
3. În prezent,
analiştii şi comentatorii din mass-media urmăresc cu atenţie, chiar fără a
dispune de suficiente detalii, ceea ce ei numesc „Alianţa Orientului
Mijlociu”, care ar fi menită să realizeze o corelaţie dinamică între marile
puteri - Federaţia Rusă şi China, deocamdată - şi statele influente din
regiunea Orientului Mijlociu. Originile acestui bloc virtual menit să aducă o
nouă ordine regională după încheierea războaielor regionale active şi în
contextul vidului de echilibru creat prin deciziile actualei administraţii de
la Washington de „aducere acasă” a prezenţei militare americane din regiunea
Orientului Mijlociu se regăsesc în capitala qatariană, Doha, iar iniţiativa
aparţine emirului local Tamim Bin Hamad Al-Thani. În viziunea acestuia, noul „bloc”
ar urma să constituie o alternativă dinamică la mecanismele osificate ale
Consiliului de Cooperare al Golfului. Iniţiativa a fost salutată de Turcia,
Iran, Iraq, Liban, Iordania şi Siria, în vreme ce China şi Federaţia Rusă şi-au
manifestat interesul şi disponibilitatea de a se alătura acestei noi „alianţe”.
Statele Unite, Israel şi Arabia Saudită au formulat aprecieri negative la
adresa acesteia. Ca şi în cazul altor asemenea „alianţe anunţate”, există
îndoieli cât priveşte posibilitatea ca acest proiect să devină realitate, în măsura
în care se pune întrebarea dacă „alianţa” nu este doar o altă pârghie folosită
de Qatar în conflictul său cu Arabia Saudită şi cu ceilalţi membri ai
organizaţiei Consiliului de Cooperare al Golfului.
4. Vom mai
aminti, în sfârşit, un alt proiect de alianţă iniţiat, de data aceasta, de către
Administraţia Donald Trump. Sub denumirea “Middle East Strategic Alliance”
(cu acronimul MESA şi cu cognomenul “Arab NATO”), iniţiativa era concepută ca
un acord holistic în care să se regăsească elemente legate de securitate şi
militare, dar şi proiecte economice, energetice şi politice. De la bun început,
iniţiativa americană a fost primită cu rezerve şi critici, inclusiv din partea
analiştilor şi politicienilor americani şi arabi pentru care alianţa strategică
era doar o tentativă a lui Donald Trump de a trece o bună parte din poverile privind
securitatea şi economia în responsabilitatea statelor regionale membre, dar sub
conducerea SUA şi fără ca Washingtonul să-şi asume responsabilităţi de apărare
a aliaţilor din această „coaliţie strategică a noului Orient Mijlociu”. Alianţa
a sucombat înainte de a se naşte. Disensiunile existente între Qatar şi restul
monarhiilor arabe din cadrul Consiliului de Cooperare al Golfului, dar şi
discrepanţele între prioritățile de securitate şi clivajele care separă poziţiile
statelor vizate în problemele regionale, precum conflictul cu Republica Isamică
Iran, sau evaluările diferite şi contradictorii în ceea ce priveşte islamul
politic, inclusiv, mişcarea Fraţilor Musulmani, s-au aflat printre principalele
probleme care au împiedicat concretizarea iniţiativei americane şi qatariene.
Şi în acest caz a fost vorba de eşecul experimentat şi de
alte asemenea alianţe volatile, precum alianța militară a Pactului de la
Baghdad (1955-1979), devenită CENTO, care îşi propunea să constituie o stavilă
în faţa avansului comunist sovietic către regiunea Orientului Mijlociu şi Asia
de Vest. Astfel, se poate spune că practica alianţelor în această parte a lumii
a avut, de-a lungul istoriei moderne şi are şi în zilele noastre, un destin
ingrat, fie prin lipsa de consistenţă, fie prin naşterea prematură, fie prin
decesul chiar înainte de apariţie.
De la alianţe la parteneri
Trecând către arealul însuşi al regiunii Orientului Mijlociu
se va constata că, de-a lungul timpului, Statele Unite au reuşit să
construiască un vast sistem de parteneriate bilaterale care, fără a fi imune la
şocuri, disensiuni şi stagnări constituie, în comun, tot atâtea puncte de
sprijin şi capete de pod pentru prezenţa politică şi militară americană în
această regiune (vezi imaginea).
Federaţia Rusă, graţie politicii implementate
în tratarea războiului civil sirian şi în relaţiile cu statele regionale, a atins
un punct apropiat de apogeu cât priveşte revenirea şi consolidarea prezenţei şi
influenţei sale orientale. Arabia Saudită, Turcia şi Iranul acţionează cu
acribie pentru a-şi lărgi amploarea şi statutul de puteri regionale de primă mână,
în timp ce Statele Unite rămân, cel puţin în lumina realităţilor prezente,
singura putere omniprezentă şi omnipotentă în administrarea geopolitică şi
geostrategică a Orientului Mijlociu.
În aceste conjuncturi, un loc
aparte îl are Turcia, membru fondator al NATO şi deţinătoare a celei de-a
doua armate ca mărime în cadrul Alianţei Nord-Atlantice. Turcia este și un
avanpost fundamental al politicilor regionale americane, în pofida fluctuaţiilor
pe care le cunosc relaţiile turco-americane. Acestea au apărut, în bună măsură,
pe fondul evoluţiei oscilante şi sinusoidale a deciziilor şi abordărilor imprevizibile,
atât ale liderului de la Casa Albă, cât şi ale preşedintelui Recep Tayyp
Erdogan. Un atu forte în acest sens îl oferă baza aeriană americană de la Incirlik,
din sudul Turciei, care adăposteşte, între alte unități, şi un arsenal nuclear căruia
i se alătură vectorii de transport la ţinte, respectiv bombardierele strategice
B-52.
Sursa: les Clés du Moyen Orient,
htttps://lesclesdumoyenorient.com
Fără a fi membru al NATO sau al unei alianţe regionale
durabile, Regatul Hașemit al Iordaniei se situează, la nivelul
Orientului Mijlociu arab, printre cei mai loiali aliaţi a Statelor Unite,
această ţară având şi atuul de a fi al doilea stat arab (după Egipt) care a
încheiat un tratat de pace cu Israelul. În plus, deține un rol dinamic în abordarea căilor
posibile de soluţionare a spinoasei probleme palestiniene. În plan militar, Iordania
a găzduit amplasamentele militare aeriene americane din cadrul coaliţiei
internaţionale împotriva fenomenului terorist-islamist şi al grupării radical-extremiste
Statul Islamic/Daish.
În egală măsură, Egiptul, beneficiar al unei asistenţe financiare
americane substanţiale, cu finalităţi militare şi de securitate, deţine un loc
aparte în ecuaţia regională a Statelor Unite ale Americii.
În Peninsula Arabică şi pe coasta răsăriteană a acesteia, monarhiile
arabe, în frunte cu Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite, dar şi Bahrein,
Kuwait, Qatar şi sultanatul Oman, pot fi considerate drept principalii aliaţi
arabi ai Statelor Unite în spaţiul arabofon al Orientului Mijlociu. Abordate
din perspectiva situării lor strategice, dar şi ca deţinători ai unui loc pivot
pe piaţa globală a hidrocarburilor, ca importantă piaţă de desfacere pentru industria americană de armament şi
ca state care dezavuează, la unison cu Washingtonul, regimul iranian şi
politicile acestuia, aceste state ocupă un loc de frunte pe agenda diplomaţiei
americane regionale.
Abordând regiunea din perspectiva „Marelui Orient Mijlociu” vom constata că
în proximitatea asiatică se află Irak. Acest stat nu a dat uitării invazia şi ocupaţia americană din
2003-2011, motiv pentru care întreţine relaţii intense - oficiale şi confidenţiale
- cu Iran. Pe de altă parte, derulează şi cu Statele Unite relaţii care ar
putea fi comparate cu un soi de mariaj catolic nu lipsit de asperităţi. Mai
departe, Afghanistan, Pakistan, Yemen, în sudul Peninsulei
Arabice şi Djibouti, în Cornul Africii, se prezintă ca state aliate
clientelare ale Americii, de care sunt în bună măsură dependente cât priveşte
asistenţa financiară (americană) şi cu care relaţiile sunt expuse la evoluţiile
spaţiului geostrategic, geopolitic şi militar.
* *
O tradiţie durabilă în relaţionarea externă a Statelor Unite face ca
diplomaţia americană - indiferent de coloratura politică a acesteia - să
împartă comunitatea internaţională în două tabere. Acestea sunt alcătuite, în
retorica obişnuită, din aşa numiţii good
guys (băieţii buni), pe de-o parte. Este vorba despre statele sau
comunitatea de state care corespund intereselor naţionale şi geostrategice ale
Americii şi care, astfel, oferă rezervorul din care sunt selectate prieteniile,
parteneriatele şi alianţele. De cealaltă parte, ne
referim la cei care sunt grupaţi sub denumirea generică de bad guys (băieţii răi) și care constituie categoria statelor
clasificabile drept inamicale şi chiar ameninţătoare pentru interesele şi
planurile Administraţiilor de peste Ocean. Problema istorică, în ambele cazuri,
este aceea că, din punct de vedere al rezilienţei, nu se poate vorbi în termeni
categorici despre imuabilitatea acestei paradigme taxonomice, în măsura în
care, dintr-un motiv sau altul, cei buni pot să nu mai fie consideraţi ca atare
după ce şi-au epuizat potenţialul de avantaje pentru America. Și cei răi îşi
pot revizui ostilitatea pentru a trece la extremitatea opusă, a bunelor relaţii
cu „America First”. Ne referim, în definitiv, la o evoluţie firească şi la fel
de veche ca istoria alianţelor dintre Statele Unite şi restul „băieţilor” care
alcătuiesc restul comunității internaţionale. Astfel, practica alianţelor
volatile nu este decât un simplu instrument, valabil în circumstanţe la fel de
volatile, pentru satisfacerea intereselor conjuncturale fie ale celor
puternici, fie ale celor care vor să fie puternici sau mai puternici pe o
perioadă limitată de timp. Nimic nou sub soare.