Valentin Lazea,
economist şef al Băncii Naţionale a României, a analizat perspectivele şi
provocările de redresare economică în raport cu perspectivele post-pandemie,
într-un interviu acordat lui Vladimir Adrian Costea pentru Pulsul Geostrategic.
Vladimir-Adrian Costea: În plin
proces de reflecție privind perspectivele post-pandemie, cum vedeți
dumneavoastră viitorul economiei Românești? Care sunt scenariile privind apariția
unei crize economice și sociale provocată de pandemia de COVID-19?
Valentin Lazea: Ar fi fost bine dacă pandemia ar fi
declanșat un proces de reflecție, dar acest lucru nu s-a întâmplat, din păcate,
nici în România, nici în lume. Toți sunt convinși că lucrurile erau în ordine așa
cum erau și că, cu cât se va reveni mai repede la status quo ante, cu atât mai
bine. Ori, un proces de reflecție ar fi dus la (cel puțin) următoarele
concluzii:
- modelul de creștere dinainte de 2020 era profund
nesustenabil, atât din punct de vedere ecologic (consuma mai multe resurse decât
produce Terra), cât și din punct de vedere al creșterii datoriei private și
guvernamentale. Ambele trăsături înseamnă aruncarea unor poveri nemeritate
asupra generațiilor viitoare (pentru ca noi să putem trăi peste posibilități), în
speranța că progresul tehnologic va rezolva, singur, pe termen lung, aceste
probleme;
- modelul economic
existent în lume presupune că între o viață sănătoasă (pentru sine, pentru
copii și pentru nepoți) și o viață îndestulată, majoritatea oamenilor vor alege
viața îndestulată. Ar fi trebuit ca măcar această pandemie să ne fi schimbat
această convingere, dar se pare că nu a făcut-o. Concret, modelul economic
actual, care produce bunuri inutile (făcute să pară „utile” de publicitate, de
marketing și de industria financiar-bancară) și cu durată scurtă de viață
(pentru a da sens producției de masă) este prețuit mai mult decât modelul în
care să fie adresate necesitățile de bază și producția de bunuri de folosință îndelungată.
Iar mass media prezintă opulența și statutul material ca fiind dovada ultimă a
reușitei în viață;
- au fost aruncate la coșul de gunoi chiar de către
economiști (pentru a nu mai vorbi de politicieni și de publicul larg) principii
sănătoase, care și-au demonstrat validitatea timp de secole: a) resursele sunt
limitate și au cost de oportunitate (dacă îmi cumpăr bicicleta, nu mai pot să îmi
cumpăr televizor; dacă măresc excesiv salariile, nu mai am bani pentru investiții
etc); b) nu există prânz gratuit (pentru orice consum pe care nu îl plătesc eu,
altcineva - contribuabilii, banca, urmașii mei - va trebui să o facă); c) ce le
este permis statelor puternice/ disciplinate/ deținătoare de monede care sunt
rezerve internaționale nu le este permis statelor slabe/ indisciplinate/ care
nu dețin monede de rezerve internaționale; d) într-o economie de piață, statul
este dator să salveze viața fiecărui cetățean, dar nu este obligat să salveze
fiecare întreprindere privată.
În plus față de aceste probleme, nerezolvate la nivel
global, în România mai avem câteva probleme specifice:
- societatea nu s-a hotărât încă dacă dorește un welfare state (cu un nivel al serviciilor publice ca în UE, ceea ce ar
presupune cheltuieli bugetare de circa 45 % din PIB) sau un stat minimal, în
care să plătească impozite cât mai mici (ca în SUA, ceea ce presupune venituri
bugetare sub 30% din PIB). Deoarece le vrea pe ambele - iar partidele politice
de toate orientările întrețin iluzia că așa ceva ar fi posibil - avem
rezultatul unor deficite bugetare mari, pe care nu avem voința politică de a le
corecta fără intervenția unor actori externi;
- lipsa de separare între finanțele firmei și finanțele
individului-patron au făcut posibil ca în treizeci de ani firmele să fie
decapitalizate cu echivalentul a peste 30 miliarde euro (bani duși acasă de acționari,
în loc să respecte condițiile de capitalizare minimă cerute de Legea 31/1990),
dar acum, în criză, aceeași acționari refuză să recapitalizeze firmele aducând
bani de acasă și așteaptă ca bugetul (adică noi, toți) să le vină în ajutor. Cu
alte cuvinte, privatizarea câștigurilor și socializarea pierderilor.
Până când aceste teme (și altele la fel de importante) nu
vor fi dezbătute deschis, nu vom avea altceva decât cicluri de avânt și prăbușire,
dar în condiții materiale și financiare tot mai restrictive. Cea mai mare greșeală
ar fi să considerăm că această pandemie constituie un element singular, care nu
se va mai repeta în acest secol și că, de aceea, putem să utilizăm în lupta
contra ei toată muniția din dotare. Este mult mai probabil ca episoade de război
hibrid (cibernetic, virusologic, climatic) să survină cu recurență în următoarele
decenii, astfel încât omenirea în general (și România în particular) ar trebui să
își redefinească raportul cu natura și cu economia.
Ce trebuie să facă România pentru
a atenua efectele crizei economice și sociale? Care sunt principalele măsuri de
redresare economică pe care le vedeți fiabile în actualul context?
Criza generată de pandemie privilegiază, în mod întâmplător,
acele sectoare care sunt mai sustenabile din punct de vedere ecologic și pentru
care România este dotată mai bine decât alte state din UE: agricultura organică,
energia din resurse regenerabile, IT-ul. Totodată, criza dezavantajează o serie
de sectoare care sunt nesustenabile ecologic: turismul de masă, călătoriile cu
avionul, shopping-ul, restaurantele etc. Este ca și cum Dumnezeu ne-ar forța să
vedem ceea ce refuzăm să vedem de atâta timp.
Dincolo de aceasta, orice strategie de dezvoltare
economică trebuie să se adreseze domeniilor care contribuie la creșterea PIB
potențial: capitalul, forța de muncă, productivitatea.
Concret, dezvoltarea factorului „capital” ar trebui să
aibă în vedere absorbția mai bună de fonduri comunitare, atragerea mai mare de
remiteri de la lucrătorii români din străinătate, un cadru fiscal și legal
predictibil, dezvoltarea Bursei de Valori. Dezvoltarea factorului „forță de
muncă” presupune reforma sistemului educațional, a sistemului sanitar,
prelungirea vârstei active, atragerea de imigranți calificați, atragerea lucrătorilor
din diaspora. Dezvoltarea factorului „productivitate” are în vedere
infrastructura rutieră și feroviară, creșterea eficienței energetice,
dezvoltarea sistemului de irigații, stimularea cercetării-inovării etc. Toate
acestea însă solicită bani și, ca atare, o precondiție a înfăptuirii lor este
ca resursele bugetare SĂ NU FIE secătuite de măsuri precum creșterea salariilor
bugetarilor fără legătură cu productivitatea muncii, creșterea pensiilor mai
rapidă decât a salariilor (care le alimentează prin CAS), reducerea continuă a
impozitelor și practicarea de nenumărate scutiri și exceptări. Realitatea ne
arată însă că în România alegerile se câștigă de cei care promit creșteri mari
de salarii (nu creșterea eficienței energetice), creșteri mari de pensii (nu
stimularea cercetării-inovării), reduceri de impozite (nu dezvoltarea
sistemului educațional). Societatea în ansamblul său este vinovată de alegerea
unui model economic greșit (din neștiință, sărăcie sau necinste), iar partidele
politice încurajează această stare de fapt, convenabilă electoral.
În ce măsură politicile de
austeritate reprezintă o soluție pentru România, în acest moment?
Dacă admitem principiile a), b) și c) de la răspunsul la
prima întrebare, trebuie să admitem și faptul că societatea românească a trăit,
în perioada 2015-2019, cu mult peste posibilități. Acest lucru nu a părut
problematic atâta timp cât în lume economia mergea, lichiditatea era abundentă și
o țară precum România era finanțată (la un preț destul de piperat). În condițiile
generate de pandemie, niciuna din aceste premise nu mai este actuală și va fi
nevoie de o ajustare bugetară semnificativă. Dacă nu o vom face noi, de bună
voie (și nu o vom face), ne-o vor impune organismele internaționale (FMI, BM,
UE). Dacă nici ele nu o vor face, ne-o vor impune, brutal, piețele. Și apoi, ce
înseamnă „austeritate”? A reveni cu salariile bugetarilor acolo unde este nivelul
productivității? A reveni cu creșterea pensiilor sub ritmul de creștere a
salariilor? A nu mai face un șvaițer din Codul Fiscal prin nenumărate scutiri și
exceptări? Toate acestea se pot defini prin cuvântul „normalitate”, chiar dacă
nu convine multora.
La nivel european, care sunt
perspectivele de evoluție ale decalajului de dezvoltare economică dintre
economiile occidentale și economiile emergente?
Perspectivele de
continuare a convergenței între Estul și Vestul UE rămân la fel de valabile ca
oricând, mai ales pentru statele disciplinate fiscal (Bulgaria, Cehia). Motivul
îl constituie faptul că pentru statele bogate din Vest (având PIB/locuitor de
peste 40.000 Euro la Paritatea Puterii de Cumpărare) este mult mai greu să
crească cu un procent anual de peste 2%, chiar și în cele mai bune timpuri, ele
fiind situate mai aproape de Frontiera Posibilităților de Producție (câștigurile
mari au fost realizate deja). Pentru statele din Est, având PIB/locuitor sub 30.000
Euro la Paritatea Puterii de Cumpărare, creșteri ale PIB de 3-4% sunt posibile,
dacă se respectă domeniile de investiții enumerate la răspunsul al doilea și
dacă fondurile bugetare nu sunt risipite pe măsuri electoral-populiste (să
admitem, un mare DACĂ).
Un lucru insuficient
subliniat este acela că statele care preferă în locul reformelor fiscale și
structurale expedientul finanțării ieftine prin achiziționarea de titluri de
stat de către banca centrală (așa cum procedează Banca Centrală Europeană)
devin, pe termen mediu și lung, mai fragile: ele nu mai pot trăi fără „drogul”
administrat de banca centrală. Este un pericol care pândește o serie de state
mai ales din Sudul UE, a căror fragilitate se va revela la fiecare criză următoare.
Este un motiv în plus ca România să reziste acestei tentații facile, de monetizare
de către BNR a datoriei publice, chiar dacă avem tentația de a prelua, prin
mimetism, toate lucrurile proaste din experiența altora.