Avertismentul recent (reluat) al președintelui Franței, dincolo de
formula de exprimare folosită, reflectă disensiuni și nemulțumiri de durată și profunde în
cadrul alianței militare înființată cu scopul de a apăra spațiul euroatlantic
împotriva unei agresiuni armate. Reflectă, printre altele, faptul că unele state membre, prin liderii
lor, folosesc sau încearcă să folosească NATO pentru interese proprii, de
regulă interne – pentru că acolo există și persistă amenințări considerate
importante (din perspectiva obiectivului menținerii la putere a liderilor în
cauză).
Acest semnal de alarmă privind NATO nu este, însă, nici primul și nici
singurul. Să nu uităm că Alianța a fost etichetată, relativ recent, drept
lipsită de relevanță, iar guvernări americane succesive au cerut tot mai vocal
europenilor să se implice mai mult în securitatea (și apărarea) proprie.
Anii de după Războiul Rece ne-au arătat, însă, că principalele
amenințări la adresa existenței, securității și bunăstării cetățenilor UE nu
mai sunt, neapărat, de natură militară.
Din acest motiv și date fiind caracteristicile unui mediu internațional
curent și previzibil dominat, așa cum mai toți afirmăm, de competiția între puteri, nu ar fi timpul să
ne dedicăm obiectivului construirii unei Uniuni Europene unită, care crede în
sine, coerentă și, mai ales, puternică? O Uniune împuternicită și aptă să asigure securitatea și prosperitatea
propriilor cetățeni așa cum o fac – pe baza viziunilor, abordărilor și
standardelor proprii – marile puteri de pe scena internațională actuală?
Iar aici este
locul/momentul la care propun, inclusiv pentru cei care doresc și consideră că
pot contribui la dezbatere, un număr de teme, obiective și priorități vizând
materializarea unei astfel de Uniuni Europene:
- identificarea și ierarhizarea (în ce
privește răspunsul, comun) efectivă și echitabilă a amenințărilor la adresa
securității și prosperității comune;
- finalizarea separării Marii Britanii
printr-un acord între doi parteneri cu drepturi egale, care se respectă
reciproc și sunt dedicați principiilor și obiectivelor majore care au făcut
posibilă însăși înființarea Uniunii și atingerea nivelurilor curente de
dezvoltare ale fiecăruia dintre aceștia. Mai mult, UE nu trebuie să uite că
Marea Britanie a fost unul din „motoarele” sale, că unul din motivele separării
a fost tocmai lipsa și nevoia acută de reformare a Uniunii, precum și că
securitatea și prosperitatea continentului nu pot fi asigurate decât împreună;
- regăsirea, sau reinventarea unității
și solidarității Uniunii în fața provocării reprezentată de pandemia de
COVID-19, în primul rând prin convenirea, aprobarea și implementarea cât mai
rapidă a pachetului de redresare economică. Iar acest test se va dovedi esențial
pentru capacitatea Uniunii de a se mobiliza pentru un număr de alte provocări
și priorități;
- finanțarea corespunzătoare a
apărării comune, printr-un buget multianual al Uniunii care va fi mai solicitat
decât se preconiza la momentul construcției sale, din cauza efectelor crizei cauzate
de pandemia de COVID-19. Urgența și importanța acestui deziderat sunt
evidențiate și de intențiile declarate ale Washingtonului de a reduce numărul militarilor americani dislocaţi și staționaţi în Germania;
- nu în ultimul rând, competiția dură
cu SUA și China în domeniile comercial și al investițiilor. Aici Uniunea
Europeană este dezavantajată semnificativ, pe fondul lipsei de unitate în
interiorul blocului (lipsă de unitate în privința viziunii, abordării și
politicilor privind securitatea energetică, care este exploatată de Rusia și,
mai nou, sancționată de SUA – cazul Nord Stream 2) și ca urmare a politicilor
de subvenționare americane și chineze pentru companiile naționale operând pe piața
UE (la care Uniunea nu are, deocamdată, un răspuns efectiv).